De dame van het webinar...

Laatst deed ik het weer een keer, ik volgde een webinar. Dit keer van een dame die ongetwijfeld zelf een goed lopend bedrijf heeft en anderen er van probeert er van te overtuigen dat je alleen een goed lopend bedrijf kunt hebben wanneer je kiest voor 1 product en 1 doelgroep……(zucht)
Hoewel ik haar mening niet deel en het webinar niet tot het eind heb gevolgd bleef het me toch bezig houden. Het zorgde er voor dat ik even weer met een anderen bril keek naar wat ik aan het doen ben. Ik zag in dat het voor anderen verwarrend kan zijn, mijn verschillende doelgroepen: Studenten, Docenten en Bedrijfsleven. Wat hebben deze met elkaar te maken en hoe kan je iets leveren waar iedereen iets aan heeft?

Het begon met mijn leerlingen

Het begon bij mij allemaal met mijn leerlingen. Aan het eind van hun MBO-4 opleiding kregen ze steeds meer stress voor de toekomst. Met oneindige keuzemogelijkheden is het lastig kiezen. Wat ga ik na mijn opleiding doen: 

  • Studeren? Zo ja, welke studie dan? 
  • Werken? Ga ik voor mezelf beginnen of in loondienst? Kan ik dit wel? Wat als het niet leuk is?
  • Reizen? Hoe ga ik dat betalen? Waar ga ik naar toe? Met iemand of alleen? Is dat niet gevaarlijk?

Al die vragen en beren op de weg zorgen voor enorme keuzestress en verlamming. Het zorgt er voor dat je keuzes gaat uitstellen, net doen of ze er niet zijn… Daarom kiezen jongeren massaal voor een Tussenjaar. Even een jaar lekker niets. Gewoon werken of reizen zonder verdere zorgen, heerlijk! Het jaar vliegt om en het komt weer op het punt dat er keuzes gemaakt moeten worden….

Hoe meer docenten, hoe meer leerlingen

Als docent vormgeving ging ik met studenten van niets naar een uiteindelijk product. Door alle stappen in een creatief proces te doorlopen kwamen de studenten op ideeën, maakten ze keuzes en gingen ze finetunen. Altijd met resultaat. Nu een jaar of 7 geleden ontstond bij mij een idee: Zou dit creatieve proces ook werken voor de keuzestress bij mijn leerlingen?
We zijn het gaat uitproberen en het werkte!!! Door op een creatieve en procesmatige manier te kijken naar de keuzemogelijkheden was er veel minder stress en werden antwoorden steeds duidelijker. Dat wil niet zeggen dat er geen hobbels zijn tijdens het proces. Die zijn er zeker. Door anders naar deze hobbels te kijken werken ze niet verlammend maar geven ze juist antwoorden!De keuzestress van studenten was er niet alleen bij ons op school. Ruim 10% van de jongeren kiest voor een Tussenjaar om keuzes uit te stellen. Nog een veel hoger percentage ervaart keuzestress. Bij mij ontstond daarom de behoefte om andere docenten te vertellen van mijn ervaringen, hen het proces te leren, zodat er meer studenten geholpen konden worden.

Had dame van het webinar toch gelijk?

Daarnaast realiseerde ik me dat je niet alleen aan het eind van de middelbare school keuzestress kunt ervaren maar dat je daar meerdere keren in je leven tegen aan kunt lopen. Docenten met een burn-out die zich afvragen of ze wel weer terug willen voor de klas. Mensen die al jaren, met succes, dezelfde baan doen maar sleur beginnen te ervaren. Mensen die in de team werken dat niet goed functioneert en zich afvragen hoe ze nu verder moeten. Mensen die er van dromen om in het buitenland te gaan wonen maar nooit de keuze maken. Mensen die ontevreden zijn in hun relatie, het laten sudderen en zich steeds meer ontevreden voelen…. Mensen die ernstig ziek zijn geweest, hierdoor het leven anders bekijken, en nu zoeken naar een zinvolle invulling.Inmiddels hebben wij een grote rugzak vol met ervaring en verschillende methodes die helpend zijn tijdens dit proces. Omdat iedereen verschillend is maken we altijd maatwerk, dat is zeker ook mogelijk in groepen. Juist in groepen! Een groep brengt ervaring, feedback, spiegels, luisterende oren en goede ideeën! 
Kortom, eigenlijk heb ik idd. één product en één doelgroep:De oplossing voor iedereen die niet blij is met de huidige situatie en (keuze)stress ervaart!
Die dame van het webinar had dus toch gelijk….