Over Xandra Koops

Mijn naam is Inspiratiemotor.....
De naam Inspiratiemotor heb ik 2014 bedacht. Toen kon ik nog niet weten dat die naam een paar jaar later zou passen als een jas. De naam geeft precies aan wie ik ben en wat ik doe.
Al mijn hele werkende leven werk ik met jongeren. Al voor mijn afstuderen aan de STOAS-APH, pedagogische hogeschool, ben ik aan de slag gegaan in het MBO onderwijs. Ik mocht de opleiding Bloem&Design opzetten bij Terra MBO in Groningen. Het was mijn bedoeling om 5 jaar te werken aan het opzetten van de opleiding om daarna weer ergens anders een uitdaging te zoeken. Dat liep heel anders. Er was telkens weer iets nieuws te ontwikkelen. En als dat er niet was verzon ik zelf wel iets. Zo werden het uiteindelijk 23 jaar.
In 2017 was het tijd om mij volledig te richten op het opbouwen van Inspiratiemotor. Ik had tijd en focus nodig om een stevig bedrijf te bouwen. Om op deze manier zo veel mogelijk mensen te kunnen helpen.
Daarna was het weer tijd voor mijn persoonlijke ontwikkeling en opdoen van nieuwe ervaringen. Op deze manier bouw ik altijd aan meer kennis om mijn studenten zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. In 2020/2021 daarom tijdelijk gewerkt bij de afdeling leerplicht van de gemeente Midden Groningen. De andere kant van onderwijs. Ik verving iemand met ziekteverlof.
Sinds september 2021 sta ik weer 1 dag in de week voor de klas. Bij Noorderpoort geef ik lessen Managen Retail MBO niveau 4. Zo blijf ik als studiekeuzecoach ook stevig verbonden met onderwijs.
Ervaringen
Mijn missie en visie
Het is mijn doel om studenten zo te ondersteunen in deze belangrijke fase van hun leven dat ze zelf een keuze leren maken. Hier hebben ze niet alleen nu iets aan maar ook voor de rest van hun leven.
Behoefte van de student
Ongeveer een jaar of 8 geleden zag ik dat studenten steeds meer angst kregen om keuzes te maken voor de toekomst. De mogelijkheden zijn zo oneindig dat het bijna onmogelijk lijkt om de juiste studie te kiezen. Samen met mijn studenten heb ik lessen ontwikkeld waar ze echt behoefte aan hadden. De studenten noemden deze lessen Succeslessen.
De basis van deze lessen was ontdekken wie je nu eigenlijk echt bent. Veel scholen doen vooral aan kennisoverdracht waardoor studenten niet goed weten wie ze nu zelf eigenlijk zijn. Als je niet goed weet wie je bent, wat je leuk vindt en wat jouw talent is, dan is het ook erg moeilijk om een studie te kiezen die goed bij je past.


Om kennis te kunnen overdragen is er eerst een basis van vertrouwen nodig
In 2017 heb ik er voor gekozen om, na 23 jaar, te stoppen met mijn werk in het reguliere onderwijs. Het was tijd om studenten op mijn eigen manier te begeleiden. Ik ben op mijn best wanneer ik mag improviseren op dat wat de student nodig heeft. Dat kan het best wanneer er de tijd en ruimte is om echt contact te maken met de student om vervolgens vanuit de basis van vertrouwen samen te kunnen werken. Pas dan ben ik Inspirerend voor een student en staat hij/zij open voor de kennis en ervaring die ik kan overdragen.
Inmiddels sta ik week 1 dag per week voor de klas en heb nu ook daar de ruimte en tijd voor echt persoonlijk contact.
Kroontjes op mijn werk
Inmiddels mag ik kroontjes zetten op mijn werk. Met veel van mijn oud studenten heb ik nog contact. Niet dagelijks natuurlijk maar social media is geweldig om in contact te blijven. Het doet mij goed om te zien hoe mijn oud-studenten zich ontwikkelen. Het is een kroontje op mijn werk als een student van 20 jaar geleden langs komt om te vertellen over haar privé-situatie. Het is een kroontje op mijn werk als ik wordt uitgenodigd voor de baret uitreiking van een oud-student die nu bij defensie werkt. Het is een kroontje op mijn werk wanneer een oud student appt voor de lesopdrachten van de succeslessen omdat hij nu zelf docent is. Allemaal zijn ze op hun beurt een Inspiratiemotor voor anderen geworden. Dat maakt me blij en dat is waarom ik zo geniet van wat ik doe!

